Monday 27 June 2011

~~ WUDUK ~~

Kewajipan dan Keutamaan Wuduk

- Wuduk merupakan salah satu kewajipan dalam islam,sekaligus menjadi salah satu syarat sahnya solat. Wuduk diwajibkan berdasarkan al-Quran dan al-Sunnah. Allah Subhanahu wa Taala telah berfirman :

Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu hendak mengerjakan solat, makan basuhlah muka kamu dan tangan kamu hingga ke siku dan sapulah kepala kamu dan basuhlah kaki kamu sampai ke buku lali". (Surah al-Maidah 5:6)

Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam pernah bersabda:

Ertinya:"Allah tidak akan menerima solat sesiapa daripada kamu apabila berhadas sebelum berwuduk".
(Hadis riwayat al-bukhari)

- Dalil yang lainnya ialah ijmak ulama atas pensyariatan wuduk dan ia merupakan salah satu kewajipan dalam islam yang sekaligus menjadi salah satu syarat sahnya solat.

Keutamaan Berwuduk

- Dari hadis yang dikemukan oleh Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam jelaslah betapa besarnya keutamaan dari berwuduk itu. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam pernah bersabda :

Ertinya:
"Mahukah aku tunjukkan kepada kamu sesuatu yang dapat menghapuskan sesuatu kesalahan dan meninggikan darjat. Mereka menjawab: baik, ya Rasulullah.Rasulullah pun bersabda: Menyempurnakan wuduk ketika dalam keadaan susah payah,memperbanyakkan langkah ke masjid,selalu pergi ke masjid dan menunggu solat selepas solat. Itulah yang disebut sebagai medan pertempuran (perjuangan)". (hadis riwayat Muslim)

- Rasulullah Shallalahu 'Alaihi Wasallam bersabda lagi:

Ertinya: "Seseorang muslim atau mukmin berwuduk lalu dia membasuh mukanya,maka hilanglah segala kesalahan dari penglihatan matanya bersama air wuduknya atau berguguran bersama air wuduknya yang terakhir. Apabila dia membasuh tangannya, maka terhapuslah segala kesalahan dan dosa dari perbuatan tangannya bersama air wuduknya atau bersama akhir cucuran dari wuduknya, hingga dia bersih dari dosa-dosanya".
(Hadis riwayat Malik dan lain-lain)

No comments:

Post a Comment