Tuesday 5 July 2011

~~ PERKARA SUNAT WUDUK ~~

Pertama: Membaca basmillah pada permulaan wuduk (selepas niat) iaitu dengan lafaz: (بسم الله الرحمن الرحيم) "Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang". Dalam halini, Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam pernah bersabda:

Ertinya: "Tidak sempurna wuduk seseorang itu, jika tidak menyebut nama Allah"

- Hadis di atas diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Daud, hadis ini dianggap lemah sanadnya. Namanu,sebahagian ulama berpegang dan mengamalkannya.

Kedua: Membasuh kedua telapak tangan sebanyak 3 kali sebelum tanganya dimasukkan ke dalam bejana (bekas yang berisi air) apabila bangun dari tidur. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam pernah bersabda:

Ertinya: "Apabila seseorang daripada kamu bangun dari tidur, janganlah dia memasukkan tangannya ke dalam bejana (bekas air) sebelum dia membasuhnya sebanyak 3 kali, kerana dia tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh tanganya semasa sedang tidur"
(Hadis muttafaqun 'alaih)

- Jika seseorang itu bukan orang yang tidur, baginya tiada halangan untuk memasukkan tangannya ke dalam bejana atau bekas air dan mengambil air untuk membasuh kedua telapak tangannya sebanyak 3 kali, kerana perbuatan itu dianggap mengerjakan perkara sunat ketika berwuduk.

Ketiga: Menggosok gigi atau bersiwak. Dalam hal ini Rasululluh Shallallahu 'Alaihi Wasallam telah bersabda:

Ertinya: "Sekiranya tidak membebankan umatku, nescaya aku akan menyuruh mereka menggosok gigi (bersiwak) setiap kali berwuduk"
(Hadis riwayat Malik)

Keempat: Berkumur-kumur, iaitu mengerak-gerakkan air di dalam mulut dari sudut ke sudut. Kemudian menyemburkan air itu keluar. Dalam hal ini Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam telah bersabda:

Ertinya: "Apabila engkau berwuduk, maka berkumurlah"
(Hadis riwayat Abu Daud)

Kelima: Memasukkan air ke hidung dan menyemburkannya keluar atau dalam bahasa Arabnya disebut istinsyar dan istinsyaq. Istinsyaq bermaksud menyedut air dengan hidung, manakala al-istinsyar pula bermakna menghembuskan air dengan nafas. Dalam hal ini, Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda:

Ertinya: "Sedutlah air dengan hidung bersangantanlah, kecuali jika kamu sedang berpuasa"
(Hadis riwayat Ahmad Abu Daud dan Tarmizi)

Keenam: Membersihkan (menyela-yela) janggut dengan air bagi kaum lelaki, berpandukan pada kata- kata Ammar bin Yasir yang bermaksud:

"Kadang-kadang membasuh janggut dengan air semasa berwuduk itu dianggap aneh, tetapi bukanlah suatu halangan bagiku untuk melakukannya, kerana aku pernah melihat Rasulullah s.a.w membasuhkan janggutnya semasa Baginda sedang berwuduk"
(Hadis riwayat Ahmad dan Tirmizi)

Ketujuh: Setiap perbuatan dilakukan sebanyak tiga (3) kali, sedangkan yang wajib dan dituntut hanya dengan melakukan sekali sahaja. Manakala basuhan yang kedua dan ketiga merupakan amalan sunat sahaja.

Kelapan: Membasuh bahagian dalam dan luar telinga, kerana Rasulullah s.a.w melakukannya.

Kesembilan: Membersihkan sela-sela jari tangan dan kaki. Dalam hal ini Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:

"Apabila kamu berwuduk, maka bersihkanlah sela-sela jari-jari tangan dan jari-jari kaki kamu".


Kesepuluh: Mendahulukan yang kanan dari yang kiri ketika membasuh anggota wuduk. Dalam hal ini Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud:

"Apabila kamu berwuduk, mulailah dengan yang kanan".

Aisyah R.a juga pernah berkata ertinya:

"Rasulullah s.a.w sangat suka dengan mendahulukan yang kanan dari yang kiri ketika memakai kasut atau bersikat rambut pada bersuci dan dalam segala urusannya"
(Hadis muttafaqun 'alaih)

Kesebelas: Memanjangkan basuhan anggota wuduk melebihi bahagian yang dibasuh. Maksudnya memperluaskan basuhan pada bahagian atas kepala yang dibasuh hingga ke tempat tumbuhnya rambut bahagian hadapan dan memperluaskan basuhan bahagian siku dan bahagian buku lali. Dalam hal ini,Rasulullah s.a.w pernah bersabda:

Ertinya: "Sesungguhnya umatku akan datang pada hari kiamat dalam keadaan muka bercahaya dan tangan bercahaya akibat dari kesan wuduk. Sesiapa di antara kamu dapat melebarkan seri dan cahayanya, maka hendaklah ia lakukan".
(Hadis muttafaqun 'alaih)

Kedua Belas: Hendaklah mengusap kepala, mulai dari bahagian hadapan kepala. Hal ini berpandukan pada sebuah hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

"Sesungguhnya Rasulullah s.a.w mengusap kepala dengan kedua kepalanya. Dengan memulakan dari bahagian hadapan kemudian terus ke bahagian belakang kepala dan dari bahagian belakang itu dibawa ke hadapan".
(Hadis muttafaqun 'alaih)

Ketiga Belas: Hendaklah berdoa setelah selesai berwuduk. Doanya adalah seperti berikut:



- Rasulullah s.a.w juga pernah bersabda yang bermaksud:

"Sesiapa sahaja yang berwuduk kemudian menyempurnakan wuduknya dengan sebaik-baiknya, kemudian melafazkan: Aku naik saksi bahawa Tuhan tempat memperhambakan diri melainkan Allah semata-mata maka akan dibuka kepadanya pintu syurga yang lapan itu, dan dia boleh memasuki mana-mana pintu yang dia kehendaki".

(Hadis riwayat Muslim)

No comments:

Post a Comment