Wednesday 27 July 2011

~ SOLAT ~

PENDAHULUAN

- Solat menurut etimologi (ilmu bahasa) bermaksud doa. Allah s.w.t telah berfirman :
Maksudnya: "...dan berdoalah syariat kamu untuk mereka,Sesunggugnya doa kamu itu menjadi ketenteraman jiwa bagi mereka..."

- Manakala solat menurut syariat agama merupakan sesuatu perbuatan yang terbina dari berbagai perbuatan yang dituntut.

- Terdapat berbagai jenis solat, ada solat fardhu dan solat bukan fardhu. Bagi solat fardhu terdapat dua jenis, iaitu fardhu ain dan fardhu kifayah. Solat fardhu ain iaitu solat lima waktu dan solat jumaat. Manakala solat yang hukumnya fardhu kifayah ialah solat jenazah. Adapun solat yang bukan fardhu iaitu solat-solat sunat. Solat-solat sunat itu pula terdapat bermacam-macam jenis, ada yang mutlak dan ada yang terikat. Antara solat sunat yang terikat seperti solat sunat rawatib, iaitu solat sunat yang dikerjakan bersama solat-solat fardhu dan lainya, seperti yang akan diperjelaskan nanti.

- Kadangkala solat itu dilaksanakan secara bersendirian atau individu dan kadangkala secara berjemaah. Ada juga masanya ibadat solat itu dilaksanakan dalam keadaan aman dan dalam situasi ketakutan. Segala ibadat solat yang dikerjakan mestilah mengikut syarat-syaratnya dan menurut peraturan yang tertentu, mencakupi rukun, kewajipan, tuntutan, dan hukum-hukum yang berkaitan dengannya.

No comments:

Post a Comment